Рефлекси чи організація: три лайфхаки для успішного управління персоналом
Які б цілі не ставила перед собою комерційна компанія, досягати їх потрібно спільно – командними зусиллями. При цьому вміння розподіляти ролі, наділяти повноваженнями і в цілому керувати процесом – одні з головних завдань керівника.
Роботизація всіх процесів змушує роботодавців все більше дивитися на «людське» в людях, розбиратися в нейробіології, поведінковій науці або теорії поколінь. Адже часто ми діємо інстинктивно – в нас говорять рефлекси, відпрацьовані тисячоліттями.
Наприклад, в кожній людині є трохи від крокодила (включаються рефлекси від мозку рептилії). Діапазон його реакцій обмежений – «біжи або нападай». Включається наш «внутрішній крокодил», коли ми відчуваємо небезпеку, причому все одно – реальна вона чи надумана. Так, коли співробітникам затримують на два дні зарплату, природна реакція на такі інциденти – думки про звільнення або емоційний напад на керівника з обуренням.
Крім рептилії, в нас є ще трохи від верблюда: над мозком рептилії – мозок ссавця (або лімбічний мозок). Останній відповідає за емоції, які складно контролювати. Так, якщо ми лякаємося, то робимо це автоматично у відповідь на стимул ззовні. У ситуації з затримкою зарплати прояв всього спектра негативних емоцій – це «привіт» від лімбічного мозку.
Висновок № 1: зарплату краще платити вчасно, а на роботу наймати людей з розвиненим інтелектом, логікою і раціональним мисленням. У них менше шансів при кожній стресовій ситуації думати про втечу або влаштовувати розборки.
Висновок № 2. Використовувати ці досягнення нейронауки для підвищення ефективності співробітників. Розглянемо три інструменти.
1. Чітко визначити роль, функції і результат людини в команді
Іноді це може бути непростим завданням, так як відштовхуватися потрібно від цілей компанії і конкретних глобальних показників, яких потрібно досягти. Вони декомпозуються на діяльність і результат кожного співробітника в організації.
Однак не у кожного українського бізнесу є готова та чітка стратегія на декілька років, а якщо вона і є, то висока турбулентність і тотальна невизначеність (чим саме і відрізняється сучасний світ) вносять в неї постійні зміни, що робить довгострокове планування досить проблематичним.
У цьому випадку на допомогу приходить принцип «їсти слона по частинах». Це може бути дроблення стратегії на періоди, наприклад, по півроку, на які компанія визначає свої очікування і показники роботи співробітника. Після чого індикатори можуть помінятися. Або це проєктна робота, обмежена термінами та результатами, а значить, і зрозумілим розподілом ролей між усіма її учасниками.
2. Закріпити всі домовленості письмово
Хочеться по-старому зробити це в звичайній посадової інструкції, але час показав сумнівну ефективність даного інструменту. Альтернатива для сучасного бізнесу – індивідуальний трудовий контракт, де фіксуються обов'язки співробітника, його показники ефективності та очікуваний результат з термінами, а також відповідальність керівника – терміни виплати заробітної плати, умови її підвищення, графік (в тому числі можливість віддаленої роботи), правила походу в відпустку, участі в заходах тощо.
Формальні трудові договори «під копірку» вже застаріли. Кожна компанія індивідуальна – зі своєю корпоративною культурою, правилами і «булочками». І очікування від співробітників і їх місця в системі завжди різні. Наприклад, трудовий контракт з ейчаром, маркетологом або керівником департаменту логістики навіть в одній і тій же компанії буде відрізнятися, так як кожен з цих людей приносить бізнесу різну цінність, а результат їх роботи вимірюється різними KPI.
Такий підхід знижує рівень стресу відразу в обох сторін – у роботодавця і працівника. З'являється визначеність в майбутньому, артефакт, який її підтверджує, а значить, на якийсь час можна сфокусуватися не на боротьбі з уявними переживаннями про майбутнє, а на роботі.
3. Налагодження системи фідбек і внутрішньої комунікації
Знову-таки через мозок і нашу еволюцію – щоб не бути з'їденим печерним левом, потрібно бути завжди напоготові та готуватися до гіршого. Ця звичка переноситься і в сучасний корпоративний світ – щось трапляється, і в голові вже маячить емоційне «піду» та інші неприємні думки.
Тому регулярний зворотній зв'язок не пізніше затвердженого в команді терміну після здачі завдання, з підкресленням сильних сторін і зазначенням помилок, допомагає співробітникові не тільки рости професійно, а й відчувати себе спокійніше. А це означає, що кумулятивний ефект від недомовленостей не вибухне в один прекрасний день бомбою, і людина не піде з агресією у бік колег. Чим відкритіша та регулярніша комунікація в команді, тим краще. Корисними інструментами в цьому можуть стати: SCRUM-підхід, заплановані тет-а-тет зустрічі з керівником, щотижневі ретроспективи команди, оцінка 360 тощо.
Так можна створити корпоративний острівець визначеності в нашому великому, страшному та непередбачуваному світі. При зрозумілому проектуванні ролі співробітника, використанні індивідуального контракту та відкритій системі комунікацій в компанії підвищується ймовірність утримання співробітників. Вони рідше будуть «тікати» і йти на конфлікти, зможуть краще сконцентруватися на завданнях і не витрачати зайву енергію на уявні страждання через невизначеність.
Все це, діючи благотворно на співробітників і їх інстинкти, допоможе знизити тривогу керівника за їхнє несподіване звільнення. Адже люди рідко йдуть звідти, де їм добре та безпечно.
За матеріалами hitjob.com.ua
всі новиниРоздрукувати сторінку
Нагору НазадРобота в регіонах
Місто
Вак.
Рез.
14138
11516
135
26
150
25
135
9
153
14
161
13
142
26
159
11
150
35
128
1
143
20
155
25
142
12
Робота в Україні
Статистика зарплат
Середня зарплата в Чернівцях та області складає:
- по резюме 0 грн.
- по вакансіях 26643 грн.
Jobs.cv.ua
- 8209 грн.
за даними Статуправління
Корисні сервіси
Корисні поради
Чому роботодавці не вказують в оголошеннях зарплату: поради hr-експертки, які вакансії оминати
Не вказана в оголошеннях зарплата часто є найменшою проблемою. Попри світо ...
Тренди українського фрилансу-2023: прогноз від Freelancehunt
Світова платформа Exploding Topics та український сервіс фрилансу Freelanc ...
Вигорання під час війни: як залишатися ефективним на роботі – поради експерта
Війна стала важким тягарем для ринку праці. За оцінками соціологічної груп ...