Як підвищити довгострокову рентабельність бізнесу

У вітчизняного бізнесу є мантра: «купівельна спроможність населення неухильно знижується, конкурентів дедалі більше». Стандартний захисний механізм – цінове суперництво.
Протягом 2010-2012 років «Advanter Group» вивчала інструменти ціноутворення, які використовує український бізнес. Були опитані топ-менеджери 327 підприємств з різних галузей. З'ясувалося, що 96% вітчизняних компаній застосовували в останні роки методи цінової конкуренції, а 68% регулярно практикують знижки і зниження цін.
Не секрет, що в більшості товарних категорій лідером за обсягом продажів є компанія, яка вказує не найнижчу ціну. Це справедливо для розвинених країн: найбільший дохід і прибуток від продажу автомобілів у світі отримують «Toyota», «General Motors» і «Volkswagen», які торгують далеко не найдешевшими машинами. Це справедливо і для України: недороге пиво займає лише 40% ринку, дешеві засоби для гоління – 35%.
Чому ж українські компанії в основному обирають безперспективний шлях цінових війн?
Більшість директорів вітчизняних підприємств керуються логікою арештованого з відомої дилеми. Чи видадуть один одного підозрювані, слідуючи своїм егоїстичним інтересам, чи мовчатимуть, мінімізуючи загальний термін? Емпірично доведено: зрадять.
Вітчизняні директори міркують подібним чином: «Я припускаю, що конкурент дасть знижку моєму клієнтові, тому я повинен дати знижку раніше і більше». Надія на перемогу в ціновій війні хоча б однієї із сторін малоймовірна. Можна завоювати клієнтів тут і зараз, але практично нереально досягти системно високих результатів.
Маркетологи, які радять знижувати ціни, забувають, що споживачі поводяться ірраціонально і далеко не завжди віддають перевагу більш дешевому товару. Саме завдяки ірраціональності споживачів бренди і стали одним із ключових інструментів у бізнесі.
У 2012 і 2013 роках було проведено декілька експериментів, під час яких різним аудиторіям пропонувалося купити один із двох товарів. Експеримент з покупцями пилососів показав, що у списку факторів, котрі впливають на купівлю, – бренд, ціна, місце виробництва, дизайн і технічні характеристики – споживачі поставили ціну на одне з останніх місць. Низька ціна може навіть зашкодити продажам: із запропонованих пилососів у більшості випадків обирався більш дорогий, навіть якщо технічні характеристики були гіршими.
Це справедливо не тільки для побутової техніки. У експерименті з жіночими чобітками одна й та сама модель пропонувалася у двох різних коробках з різними «лейблами» і ціною, що відрізнялася на 5%. Більше трьох чвертей покупців обрали дорожчу пару. Свій вибір вони пояснили кращими якостю та зручністю дорогої моделі.
Українці у своїй ірраціональності зовсім не унікальні. У розвинених країнах компанії вже багато років ефективно використовують технологію, яка називається «price rising»: підвищення рентабельності бізнесу шляхом диференціації та підняття ціни. Хтось може сказати, що «price rising» буде лише підстьобувати інфляцію в країні. Але ні. Ця технологія – тільки для обраних. Той, хто обирає таку стратегію, повинен запропонувати клієнту більш високу цінність.
Саме по собі підвищення ціни якщо й дасть ефект, то лише короткостроковий. Довгостроковий ефект можливий при перегляді всієї бізнес-концепції, коли замість розпродажів компанія пропонує клієнтам додаткову цінність. Роздутий асортимент скорочується, «менше товарів – більше впливу», замість сліпого копіювання («ще одна аптека низьких цін») з'являються інновації та відмінності, наприклад, «аптека для здорових людей».
Десятки компаній в Україні успішно реалізували цю технологію: Aroma Café, продукти під маркою «Premialle», соки «Sandora», снеки «Semki», риба «Norven». Практично на будь-якому ринку є простір для «price rising».

Рекомендації щодо застосування технології прості:
1) визначити цільову аудиторію, тобто відповісти на запитання, хто ще готовий віддати вам гроші;
2) зрозуміти, як вплинути на аудиторію, щоб вона купила саме ваш продукт;
3) створити особливий товар, диференціюватися. Тоді більш висока ціна буде сигналізувати про вашу відмінність від конкурентів, підтверджувати більш високу цінність вашої пропозиції.

forbes.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад