П'ять кроків до подолання розбіжностей

Для будь-якого конфлікту важливо підібрати алгоритм його вирішення. Як вирішити конфліктну ситуацію з обопільною вигодою?
Більшість проблем в організаціях пов'язана з порушеннями взаємин між співробітниками. В умовах невирішеного конфлікту, як правило, неможливо прийняти оптимальне рішення.
Існує безліч різних поглядів на конфлікт. Одні вважають, що конфлікт – це протиборство, в якому виграє тільки одна сторона, а друга несе неминучі втрати. Інші вважають, що конфлікт дозволяє оголити і вирішити наявні проблеми. Як би то не було, конфлікт – це наслідок нерозуміння і напруженості, що виникли між сторонами. Існує декілька способів подолання розбіжностей при розвитку конфлікту.

1. Позбудьтеся ілюзій
Під час конфлікту ми вважаємо свою позицію єдино вірною. У зв'язку з цим у нас можуть виникнути поширені ілюзії – ілюзія «поганої людини», «каменю спотикання» або «виграшу-програшу».
Ілюзія «поганої людини» означає, що в нашій свідомості опонент виступає як людина, що має недостатню компетентність і не здатна прийняти правильне рішення. Наша думка про супротивника невисока, і він відповідає нам взаємністю. Багатьом властиво під час конфлікту демонструвати опонентові свої далеко не кращі сторони. Ми пробачаємо собі негідну поведінку, але виходимо з себе, коли супротивник використовує аналогічні методи боротьби. Вважаєте, що він у своїх спробах щось довести вам виглядає смішно? Варто стати на місце опонента і поглянути на себе з боку. Нам здається, що опонент є живим втіленням усіх існуючих недоліків. Обопільність ваших уявлень доводить, що вони ілюзорні.
Спровокувати конфлікт може також ілюзія «каменю спотикання». Нам здається, що наявна проблема неймовірно складна, а інтереси опонента настільки разюче відрізняються від наших, що компроміс неможливий. У цій ситуації корисно уявити проблему як щось, що сталося з будь-ким іншим. Такий спосіб допоможе абстрагуватися від проблеми і знайти необхідний шлях.
Третя поширена ілюзія – ілюзія «виграшу-програшу», яка полягає в тому, що кожен з опонентів упевнений: перемога одного з них неодмінно означає поразку іншого.

2. Схиліть до переговорів
Часто буває так, що опонент не згоден обговорювати проблеми. Для того, щоб почати переговори з партнером, варто переконати його, що він буде у виграші, взявши участь в обговоренні. Поцікавтеся, чи зачіпає предмет суперечки його інтереси. Якщо відповідь буде ствердною, то ухилятися від участі йому сенсу немає. Поясніть опонентові: усе, що від нього потрібно, – це висловити своє бачення ситуації, утриматися від проявів агресії та уважно вислухати вас.

3. Оберіть місце
Умови зустрічі треба підготувати заздалегідь. Вам слід вибрати таке приміщення, де ніхто вас не відволікатиме. Сторонні люди, телефонні дзвінки, шум – усе це може завадити розмові. Постарайтеся знайти для бесіди окрему кімнату, де зможете обговорити свої проблеми тет-а-тет.
Бажано, щоб обстановка була гранично комфортною. Погане освітлення, незручні стільці, а також холод можуть нервувати співрозмовника і збивати з думки.
Важливо також правильно розрахувати тривалість діалогу. Часу повинно вистачити, інакше конфлікт може тільки посилитися, якщо компроміс не буде досягнутий.

4. Побудуйте діалог
Бесіда зазвичай складається з чотирьох частин: вступ, запрошення до розмови, діалог і прорив.
Вступ потрібний для того, щоб встановити контакт із співрозмовником. Перш за все опоненту треба подякувати за те, що той погодився прийти на зустріч.
Покажіть, що налаштовані оптимістично, виразіть надію на успішний результат бесіди. Потім сформулюйте питання: визначте, у чому полягає суть ваших розбіжностей.
Далі треба запросити співрозмовника до діалогу. Зробити це можна, попросивши його висловити свою точку зору на конфлікт.
Під час діалогу важливо не відволікатися на сторонні речі. Якщо помічаєте, що співрозмовник йде убік від предмета розмови, можете обережно повернути його до теми вашої бесіди. Це спрацює краще, ніж критика.

5. Демонструйте відкритість
Слухати партнера треба терпляче, висловлюючи щирий інтерес. Ви повинні відмітити той момент, коли ваш співрозмовник буде готовий перейти від протистояння до спільних дій для подолання конфлікту.
Як тільки ваш опонент перемкнувся з протистояння на співпрацю, в діалозі відбувається перелом. Якщо результати діалогу виявилися незадовільними, ви можете взяти невелику паузу, після якої доречно буде зробити крок до примирення.
Щоб продемонструвати відкритість в діалозі, також важливо підтримувати зоровий контакт з опонентом, не перебивати і, що особливо важливо, не давати порад.
Дозвольте співрозмовникові виговоритися. Ви повинні узяти на себе роль «поглинача стріл». Ваше завдання – дати опонентові виразити негативні емоції. Важливо утриматися від бажання відповісти колючістю на претензії партнера. Його висловлювання не завдадуть вам шкоди, зате емоційна напруга буде знята, що дозволить швидше досягти компромісу.
Ваша мовчазна згода з аргументами опонента повинна переконати його у вашій щирості і відкритості. Ви ж повинні розуміти, що поступливість хороша до відомих меж, і залишатися непохитним, коли мова зайде про принципові для вас питання. Ваша м'яка поведінка, у свою чергу, зробить співрозмовника поступливішим в тих питаннях, які важливі для вас.

hrliga.com

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад