Пенсійна реформа уряду: знову ... замість реформ

Пенсійна реформа уряду: знову ... замість реформ

Четвер для Верховної ради - складний день. Серед іншого на порядку денному - розгляд у першому читанні урядового законопроекту про пенсійну реформу.

По дорозі між Кабміном і парламентом він "ходить" ще з кінця 2010 року як ключове зобов'язання перед МВФ в рамках кредитної програми stand-by.

Передбачається, що як тільки президент підпише ухвалений парламентом документ, фонд перерахує Україні третій, очікуваний з березня 2011 року, і четвертий транші.

Фінальна версія законопроекту №7455 "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи", за словами віце-прем'єра, міністра соціальної політики Сергія Тігіпка, схвалена як МВФ, так і Світовим банком. Проте, за інформацією "Економічної правди", це не зовсім так.

Аналіз цього документа ще триває, а за результатами попереднього ознайомлення міжнародні експерти мають зауваження до тексту законопроекту. Між тим, проведення пенсійної реформи вимагає не тільки МВФ, але й президент.

Напередодні голосування за законопроект Віктор Янукович розкритикував усіх противників реформи, охарактеризував їх як безсовісних людей.

"Ми повинні зрозуміти, що у нас 14,5 мільйона пенсіонерів і 14 мільйонів активно працюючих людей. Мінімальною реальною нормою забезпечення пенсійних витрат є норма, коли на одного пенсіонера припадає троє працюючих, а є країни, де і п'ятеро. Це державна політика, яка створює нормальні умови для пенсіонерів", - сказав він.

За словами Януковича, коли п'ятеро працюючих будуть утримувати одного пенсіонера, він буде мати пенсію, про яку буде мріяти кожен працюючий. А для цього потрібна трирівнева система пенсійного забезпечення, підсумував глава держави.

Аргументи влади в необхідності проведення пенсійної реформи незаперечні. Математика проста. В Україні пенсійний вік - один з найнижчих у світі. Як наслідок - українці разом з молдаванами отримують найнижчі пенсії в Європі. У 2010 році дефіцит бюджету Пенсійного фонду - 34,4 мільярда гривень або 17,5%.

В Міністерстві праці та соціальної політики визнають: якщо нічого не змінювати, дефіцит зростатиме, держава не зможе підвищувати пенсії на рівень інфляції, можуть початися затримки з виплатами, що остаточно розбалансує систему.

Вже у 2014 році пенсіонерів буде більше, ніж працюючих. Змінити ситуацію зможе тільки закон, який змусить людей працювати більше і довше. Або економічні реформи, які дадуть поштовх для розвитку економіки. Оскільки влада, навпаки, закручує гайки бізнесу, то єдиним логічним шляхом залишається зменшення кількості пенсіонерів: як за рахунок зменшення якості життя, так і підвищення віку виходу на пенсію.

За словами Тігіпка, обмеження максимального розміру існуючих пенсій десятьма прожитковими мінімумами дасть фонду додаткові 328 мільйонів гривень у 2012 році, а всього від реформи бюджет отримуватиме 3 мільярди гривень щорічно.

За доопрацьованим варіантом пенсійної реформи пенсійний вік для жінок, як раніше і пропонувалося, буде збільшений упродовж десяти років з 55 років до 60 років - на шість місяців кожного року, починаючи з 1 вересня 2011 року.

На період підвищення пенсійного віку пенсія жінок буде збільшуватися на 2,5% за кожні шість місяців більш пізнього виходу на пенсію. Таким чином, через п'ять років, зазначають в міністерстві, розмір пенсії для жінок може зрости на 25%.

Максимальний розмір пенсії буде обмежений десятьма прожитковими мінімумами - на сьогодні це 7640 гривень, в тому числі і пенсіонерам, які зараз отримують надвеликі пенсії. До цієї категорії належать колишні парламентарі, судді, прокурори і чиновники високого рангу.

Спецпенсії на час роботи спецпенсіонера будуть виплачуватися у розмірі загальної пенсії, а максимальні пенсії держслужбовців зменшать з 90% до 80% від рівня зарплати. Пенсійний вік для чоловіків-чиновників поступово підвищать до 62 років.

Уряд пропонує кілька стимулів для більш пізнього виходу на пенсію. Наприклад, якщо людина не вийде не пенсію після настання 60-річного віку, то її майбутня пенсія буде збільшуватися на 0,5% за кожен місяць роботи.

Ця норма діятиме і щодо тих, хто має право на пенсію за вислугою років, але продовжує працювати. Вчителі, лікарі та соціальні працівники, які не вийдуть на пенсію за вислугою років і продовжать працювати, після виходу на пенсію за віком отримають одноразову виплату в розмірі пенсії за десять місяців.

В цілому оновлений документ порівняно з березневою версією законопроекту, коли його відправили назад до Кабміну, відрізняється несуттєво. Відтак, пенсійна реформа була дуже прохолодно зустрінута народними депутатами.

В законопроекті є кілька новацій, які можуть сильно ускладнити процес голосування. Зокрема, мова йде про збільшення страхового стажу на 10 років. Ця норма може призвести до зменшення розмірів пенсії ветеранам праці.

"Зараз люди з понаднормовим стажем отримують додатково 1% від прожиткового мінімуму. Після збільшення стажу такий пенсіонер втратить приблизно 80 гривень", - говорить екс-заступник міністра праці та соціальної політики Павло Розенко.

Крім того, змінюється формула нарахування пенсії. Уряд пропонує брати зарплату за три попередні роки, а не за один, як зараз. З урахуванням інфляції це означає, що база для обчислення пенсії зменшується приблизно на 250 гривень, оскільки три роки тому середня зарплата в економіці була значно менша, ніж рік тому.

Застосування цієї норми призведе до того, що пенсії, які призначатимуть після ухвалення закону, будуть приблизно на 130 гривень менші, ніж зараз.

Сумнівною є й ініціатива дозволяти жінкам добровільно виходити на пенсію при досягненні 55 років протягом трьох років після ухвалення закону - до 2015 року.

"Щоб отримати право вибору, на момент звільнення треба мати не менше, ніж 30 років страхового стажу. Пенсія цієї жінки буде зменшена на 0,5% за кожен недопрацьований місяць. Тобто кожна жінка буде змушена сплатити своєрідний штраф за достроковий вихід на пенсію", - говорить Розенко.

У законопроекті уточнюється, що жінкам компенсують більш пізній вихід на пенсію - 2,5% за кожен рік. Однак право на таку компенсацію отримують жінки, які народилися між 1956-1961 роками. Іншими словами, жінки, які нині молодші за 50 років, не отримають компенсацію за більш пізній вихід на пенсію.

Примарним виглядає й обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, а не дванадцятьма, як пропонувалося раніше, та поширення цієї норми на вже призначені пенсії. Конституційний суд скасує цю норму.

До речі, на цьому наголошує і науково-експертне управління Верховної ради. Воно підкреслює, що розміри пенсій були встановлені на базі юридичних фактів, які виникли в період дії норм спеціальних законів, а тому не можуть бути відкоректовані.

Вочевидь, проект після прийняття у першому читанні будуть переписувати. Голова Верховної ради Володимир Литвин вже попередив, що текст зміниться дуже суттєво.

Тігіпко ж у коментарі "ЕП" сказав, що буде наполягати на затвердженні документу саме у тому вигляді, у якому він був поданий до парламенту, без жодних компромісів.

Проте вже у середу, після того, як парламентський комітет у справах пенсіонерів рекомендував відправити на доопрацювання нову версію, рівень принциповості віце-прем'єра знизився. Тігіпко заявив, що для успішного проходження проекту він готовий відмовитися від норми, яка зменшує максимальні пенсії діючим пенсіонерам.

Остаточне рішення щодо подальшої долі законопроекту буде прийнято на четверговому ранковому засіданні фракції Партії регіонів.

"Законопроект доведеться доробляти, бо він не ідеальний. Після його затвердження ми отримаємо купу соціальних проблем, а деякі його норми можуть бути скасовані Конституційним судом", - заявив "ЕП" депутат від Партії регіонів, голова Федерації профспілок Василь Хара.

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад