Як знизити стресогенність роботи в open space офісі

Як знизити стресогенність роботи в open space офісі

Приватний простір давно стало розкішшю для рядового жителя мегаполісу. Потрібно докласти чимало зусиль задля того, щоб не штовхатися в маршрутках, а їздити на роботу в особистому авто, не ділити квартиру з родичами і насолоджуватися перевагами окремого кабінету. Тим, хто не зумів досягти всього цього, залишається лише зітхати та втішати себе думками про те, що "разом веселіше". Проте частенько організм бере своє і починає реагувати як уміє - втомою, тривожністю, дратівливістю. І особливо часто це відбувається з тими, хто більшість свого часу проводить на увазі, не маючи можливості усамітнитися. Адже на відміну від космічних кораблів, де є обов'язкові ніші з занавісочки, які можна використовувати як "свій кут", в офісах відкритого типу таких надмірностей не передбачено. 

У тісноті, без образ

З більш ніж мільйона квадратних метрів офісних площ Києва тільки кожне тридцяте офісне приміщення можна впевнено назвати "відкритим офісом". Проте кількість персоналу, що працює в подібних умовах, досить велике. Таких співробітників виявиться ще більше, якщо врахувати той факт, що open space може називатися будь-яке офісне приміщення, в якому одночасно працюють більше 12 чоловік разом зі своїм безпосереднім керівником.

Зрозуміло, плюси такої організації простору очевидні. Вона більш вигідна орендарям, так як за рахунок відсутності коридорів і перегородок дозволяє економити не менше 20% офісних площ і найбільш раціонально використовувати робочі місця. Крім того, в порівнянні з традиційною, кабінетно-коридорній системою, у керівництва з'являється більше можливостей контролювати своїх підлеглих, впроваджуючи при цьому ідею рівності і демократичності. Ну а самим співробітникам простіше спілкуватися один з одним при необхідності обговорити робочі питання, що стосуються спільних дій.

Що стосується мінусів open space офісу, то їх помітити дещо складніше. Адже вони більшою мірою стосуються психологічного стану працівників і лише побічно відбиваються на доходи власників.

Шум, маса відволікаючих чинників, що викликають додаткову напругу - все це негативно впливає на працездатність. За даними досліджень, які проводилися в США ще в 1970-і рр.., Найбільш комфортно відчувають себе співробітники, робочі місця яких знаходяться в кабінетах, розрахованих на чотири-п'ять осіб. Як більшу, так і менше (менше трьох) число співробітників в одному приміщенні знижує продуктивність роботи.

Однак, якщо приділити належну увагу боротьбі з кожним із стресогенних чинників, відкритий офіс може стати майже так само комфортним, як і звичний, затишний кабінет. Заходи, які слід застосувати керівництву компанії, що бажає проявити турботу про співробітників, можна розділити на два типи: ті, які фізично усувають або пригнічують дратівливі чинники, і ті, які сприяють поліпшенню психологічного стану працівників.

Пастка для шуму та гаму

Перемогти нестихаючий шум, який неминучий у відкритому офісі, можна кількома способами. По-перше, за допомогою стаціонарних офісних перегородок з металопластику, які можуть мати рівень звукоізоляції до 70 дБ, що відповідає рівню шуму від голосної розмови, що відбувається на відстані близько п'яти метрів.

Якщо такої можливості немає і використання офісних перегородок з якихось причин не раціонально, варто обладнати робочі місця навушниками, які також можуть захистити від шуму, особливо в ті моменти, коли працівнику треба зосередитися. Крім цього слід врахувати, що високий рівень шуму створюється працює офісною технікою - принтерами і копіювальними апаратами. Тому слід виділити для них окрему зону, яка була б відділена від загального приміщення хоча б невеликий перегородкою.

Ще одна причина страждань співробітників, що працюють у великих відкритих приміщеннях - відсутність можливості відрегулювати кількість свіжого повітря, тепла або прохолоди з урахуванням своїх особистих потреб. Конфлікти на цьому грунті відбуваються в open space просторі дуже часто. Один боїться протягів, в іншій задихається без свіжого повітря. Кому-то завжди холодно, а кому-то гаряче. Тому дуже важливо, щоб у приміщенні, де одночасно працюють багато людей були налагоджені системи вентиляції та опалення.

Ще однією проблемою, від якої страждають співробітники відкритих офісів, є різноманітні запахи, які виходять від тих, хто не проти перекусити на робочому місці, бруднулі або любителів рясно облити себе парфумами. У деяких ситуаціях співробітники самі вирішують цю проблему, закликаючи порушника етикету до порядку, в інших випадках терплять мовчки. Щоб не ставити людей в незручне становище, потрібно періодично централізовано нагадувати про те, які з проявів життєдіяльності можуть заважати оточуючим.

Дійсно, перерви потрібні співробітникам відкритого офісу як повітря. І хоча, найчастіше, санітарні норми роботи за комп'ютером роботодавці ігнорують, Експерти радить надавати співробітникам хоча б два додаткових 15-хвилинних перерви протягом робочого дня.

Також особливу увагу слід приділити профілактиці вірусних захворювань в холодну пору року. Адже, як відомо, співробітники відкритих офісів схильні до них набагато більшою мірою. І для того, щоб офіс не перетворювався у філію поліклініки, слід обумовити правила, що забороняють хворим співробітникам з'являтися на роботі або хоча б користуватися марлевими пов'язками.

Для душі

Прийнято вважати, що при роботі у відкритому офісі люди більше спілкуються один з одним, вільно обмінюються інформацією. Це, мовляв, має створювати особливу атмосферу демократичності і зміцнювати командний дух. Протилежної точки зору дотримується деякі експерти, які стверджують, що найбільш гостро відчувається самотність у натовпі. Те, що люди більше спілкуються і краще пізнають один одного, працюючи в одному величезному приміщенні - це міф. Поверхневі контакти, виключно на робочі теми, не зближують, а віддаляють людей один від одного. До того ж, комунікативні перевантаження, які відчувають працівники відкритих офісів, їх прагнення розмовляти менше, щоб не заважати колегам, сприяють тому, що вони майже не спілкуються між собою і менше знають про інтереси один одного. Тому керівництву таких компаній просто необхідно приділяти достатньо уваги тому, щоб співробітники не відчували себе в ізоляції. Для цього не обов'язково замовляти дорогі командні тренінги, досить приділяти увагу і проводити спільні заходи, оповіщати про якихось значимих змін у життя співробітників - появі на світ дітей, захисту дипломів та інших, набагато менш важливі речі.

Крім того, завжди і у всі часи знизити рівень напруги і вгамувати роздратування допомагав гумор. Смішні сувеніри, картинки, веселі розіграші - все це може дуже допомогти в скрутну хвилину. Тоді сама обстановка сприяє тому, що будь-які неприємності сприймаються набагато легше. І ті керівники, які забороняють співробітникам обмінюватися анекдотами або смішними історіями, роблять велику помилку. Адже навіть самі комфортні умови праці, при такій крайній формі формальних і регламентованих взаємин, можуть здатися нестерпними.

У Японії, що славиться своїми креативними підходами, для працівників open space офісів стали продавати спеціальні наклейки. Вони зроблені у вигляді очей і призначаються для любителів подрімати на робочому місці навіть під невсипущим оком керівника. Наліпити на закриті повіки додаткову пару "око" і зручно влаштувавшись перед монітором, працівник японської корпорації міг спокійно помріяти або подрімати, не ризикуючи бути звинуваченим у неробство. Офісні дотепники, знайомі з творчістю Джона Толкієна, швидко охрестили наклейки "недремним оком".

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад