Українська зарплата «в конверті»: вигідно всім?

Зараз нікого не здивує той факт, що в тіні перебуває близько половини зарплат українців. Ціна виплат "в конверті" при цьому чимала, - держбюджет щорічно втрачає мільярди несплачених податкових коштів. Паралельно отримав свій розвиток і продовжує діяльність нелегальний ринок конвертаційних послуг, незважаючи на численні перевірки та наведення порядку, що не втомлюється підкреслювати владу. Однак, добре це чи погано, парадокс полягає в тому, що саме за рахунок тіньових фінансів ми (Україна) і витримали криза. Тобто в нинішніх умовах боротьба з тіньовиками з боку держави означає рубати сук, на якому тримається економіка країни. Більшість підприємств намагаються ухилитися від сплати податків не від солодкого життя. Не вони, а держава формує умови і правила гри ...

Чому "Так"

"Конвертний" оплата праці вигідна як працівникові - він отримує більш високу зарплату, так і роботодавцю - він іде від обтяжливих процедур оподаткування. Але держава при цьому нав'язує загрозу позбавлення соціальної захищеності на час втрати працездатності, при нещасних випадках на виробництві, порушення трудових відносин роботодавцем, який не платить внески до фондів соцстраху.

Символічне, однак, слово "соцстрах". Зарплату "в конверті" намагаються асоціювати з "життям без гарантій": люди похилого віку позбавляються пенсій, хворі - лікарняних, безробітні - фінансової допомоги; без фінансування не можна залишати інфраструктуру, дороги, дитячі садки і школи ... Такими застереженнями рясніють мас-медіа, білборди та плакати, авторами яких є представники міських та районних податкових інспекцій. Розвиток бізнесу внаслідок ведення подвійної бухгалтерії стає, як запевняють, непередбачуваним, а найнятий робітник без належного оформлення не несе ніякої адміністративної та кримінальної відповідальності за свою діяльність.

Все це так - формально. Але про які соціальні гарантії йдеться? Будемо відверті: саме держава сприяє конвертації виплат, змушуючи підприємців вести тіньову бухгалтерію. Нездатний платити встановлені податки, роботодавець у спробі вижити найчастіше обирає один з двох варіантів. Перший, і цілком легальний, передбачає реєстрацію співробітників як приватних підприємців, які платять єдиний податок. А другий варіант - той самий, "конвертний", коли незначна частина зарплат виплачується офіційно, а основна - зрозуміло як. При цьому спрацьовує конкуренція: організація чи установа, яка чесно платить всі податки, стає неконкурентоспроможним. Він змушений або підвищувати ціни на свої товари і послуги, або ховатися в тіні від податкового ультрафіолету, доза якого перевищує норму.

Зараз загальне навантаження на фонд оплати праці становить близько 56,6%: 3,6% виплачує найманий працівник, 38% - роботодавець, до того ж із зарплати працівника відраховується 15-відсотковий податок на прибуток. Значній частині українських підприємців (згідно зі статистичними даними - близько 40%) не під силу такі виплати.

Нехтувати законом мало кому приємно, та й завжди, особливо у сфері підприємництва, цінувалися стабільність і рівновагу. Але між стабільністю і взагалі життям організації підприємцю вибирати не доводиться. Коли стоїть питання: вийти "в мінус", але чесно, чи піти "в тінь", - рішення приймається на користь останнього.

Ніхто не може гарантувати незмінність нинішнього пенсійного законодавства, сам законодавець не в змозі прогнозувати, від чого буде залежати заробітна плата в майбутньому. "Нехай краще платять" в конверті ", а на пенсію відкладу собі сам ті ж 33,2%, - це ж яка сума накопичиться років за 30 ..." - приблизно так міркують молоді фахівці, вважаючи, що тільки тому, хто близький до пенсії, варто про неї турбуватися. Адже, беручи до уваги середню тривалість життя в нашій країні (за даними Держкомстату, вона складає близько 68 років), певна частина нинішніх платників податків просто не доживе до пенсії ... Інші ж візьмуть за основу ту, яка буде, наприклад, у 2030 році, і зроблять нарахування з неї. Нинішні відрахування до Пенсійного фонду - це пенсії сьогоднішніх пенсіонерів. А нинішніх працездатних осіб і тих, хто з часом досягне пенсійного віку, будуть забезпечувати пенсіями наступні покоління працівників. Однак співвідношення працездатного населення і пенсіонерів не дуже радує: в Україні до цих пір зберігається тенденція зменшення народжуваності та зростання середньої тривалості життя тих, хто досяг пенсійного віку. Тому нам залишається тільки сподіватися на зміну демографічної ситуації на краще.

Конвертаційні центри

Виплата зарплат "у конвертах" передбачає користування послугами конвертаційних центрів (КЦ). Їх функціонування - явище досить поширене в нашій державі. Ці організації з допомогою банків переводять у готівку безготівкові кошти, надають послуги з мінімізації обов'язкових відрахувань до державного бюджету, сприяють незаконному формуванню податкового кредиту і виведенню валютних коштів за кордон з подальшим їх ввезенням на територію України за заниженою ціною. До складу типового КЦ входить від 10 до 30 підприємств різних форм власності. Схема їх роботи полягає в тому, що посадові особи фірми або установи оформляються як підприємці. Щомісяця, напередодні виплати зарплати, такі підприємці відраховують з оборотних коштів суму, яку потрібно перевести у готівку, - це неофіційна зарплата, витрати на бензин, бонуси, хабарі на випадок перевірок, а також просто гроші для себе. Оформляються фіктивні акти нібито виконаних робіт, гроші перераховуються через банк, а "підприємці" знімають їх з рахунків.

Вдаються до послуг КЦ повні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, закриті акціонерні товариства, приватні підприємства, словом - як фізичні, так і юридичні особи. При цьому їх економія на податках передбачає витрати на так звану дах, свого роду "Хабарний фонд", якому систематично потрібно платити певну суму.

Оскільки держава нормами кодексів та податками саме заганяє наше підприємництво в тінь, воно ж і обумовлює виникнення КЦ, при цьому афішуючи свої дії, спрямовані на ліквідацію таких центрів. Систематично з'являються повідомлення про намір закрити взагалі всі подібні структури.

Що нового обіцяє кодекс?

Згідно новому Податковому кодексу, податкова міліція отримає право перевірки (навіть без попередження) трудових відносин на підприємствах в приватному секторі. З метою ліквідації такого явища, як "конвертні" зарплати, і наповнення Пенсійного фонду податківці зможуть перевіряти роботодавців на предмет трудового оформлення працівників, їх офіційної зарплати і внесків до Пенсійного та інших соціальних фондів.

Новим Податковим кодексом передбачено (що, на перший погляд, вселяє надію) зниження ПДВ (до 17%), податку на прибуток підприємств (до 17%) і податку на дивіденди (до 5%), зменшення кількості місцевих податків і зборів, а також спрощення бухгалтерії за рахунок сплати всіх внесків в один фонд - Пенсійний, замість окремих нарахувань на кожен з фондів соціального страхування. При цьому є певні

нюанси: наприклад, основна ставка податку на прибуток з початку 2011 р. складе 20%, з кожним роком вона буде зменшуватися на 1% і лише в 2014 досягне 17%. За таким принципом буде знижуватися і ПДВ. Але чи достатньо буде таких змін для подолання масових виплат "в конверті" або припинення діяльності конвертаційних центрів - вирішать час, підприємець і можливі подальші зміни, спрямовані на створення більш комфортних умов для розвитку бізнесу.

А на сьогоднішній день більшість працездатних українців (близько 60% від загальної кількості населення) продовжують підтримувати тіньову зарплатну схему. Підтвердила це і Організація економічного співробітництва та розвитку, за спостереженнями якої, така схема в наших громадян асоціюється переважно з збільшенням їхніх доходів.


Відповідальність

З відповідальністю за нелегально виплачену і отриману зарплату, на перший погляд, все просто: для працівника ввели адміністративну, для роботодавця - кримінальну відповідальність. Підстави притягнення до останньої знаходяться вкрай рідко: хіба що хтось із працівників звертається зі скаргою до прокуратури (а це, як свідчить практика, виняткові випадки). Для підприємця, спійманого під час першої перевірки, справа може обмежитися доганою; попався в ході другої - доведеться сплатити штраф, а хто не виправить ситуацію на час третьої перевірки підпадає під кримінальну відповідальність, але частіше підприємство просто закривають. Банки, що приймають участь у діяльності конвертаційних центрів, в гіршому випадку позбавляють ліцензій.

Юридично міри покарання ще мають бути доопрацьовані в Мін'юсті та Кабміні. Поки ж варто керуватися положеннями Кодексу законів про працю, Податковим кодексом, Законом "Про оплату праці".

Викрити організацію в нелегальній виплати зарплат не дуже складно: про це можуть свідчити різні чинники, наприклад, фірма виплачує тільки мінімальну зарплату або набагато нижче, ніж у середньому по галузі. Однак для здійснення контролю за її діяльністю потрібно проводити моніторинг, аналітичні дослідження, мати справу з судами ... Чи вистачить на все це сил і засобів у самих податкових адміністрацій, за рахунок яких, а також Міністерства праці і соціальної політики і Пенсійного фонду, обіцяють посилити такий контроль?

Що стосується перевірок, то варто згадати і про постанову Кабміну, вступив у дію 24 листопада 2010, про державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю. Їм визначено три групи ризику підприємств. Перші, з високим рівнем, будуть перевірятися раз на рік. Це установи, в яких найбільш імовірні випадки недотримання трудового законодавства, де працює понад 200 осіб. Установи із середнім рівнем ризику (від 50 до 20 осіб), як обіцяють, будуть проходити перевірку один раз на два роки, а з низьким - не частіше одного разу на три роки (підприємства, які не відносяться до суб'єктів господарювання з високим і середнім рівнем ризику). Але чи довго доведеться чекати таких перевірок - знову ж таки, питання часу і того, наскільки далеко від паперу, на якій написано постанову, пошириться його дію.

Де вихід?


Відмова від встановлених розмірів податків для держави означає втрату значної частини надходжень до бюджету. Разом з тим, зменшення масштабів тінізації зарплати залежить від законодавчих змін, націлених перш за все на зменшення податкового тиску на бізнес.

За підрахунками аналітиків, економія підприємств в умовах нелегальних розрахунків з працівниками становить як мінімум 20% фонду зарплати. По суті, це кошти, втрачені держбюджетом. Якщо уявити такий варіант, що нарахування до Фонду оплати праці зменшуються відсотків на 20-25, зарплати легалізуються та економіка подає ознаки життєздатності, - то можна було б представляти і зниження дефіциту бюджету і Пенсійного фонду. Проте навіть при такому, дуже ідеалістично для сьогоднішньої України, розвитку подій слід враховувати психологію - той же людський фактор. Навіщо платити більше, тим більше коли довіри до влади немає? Навіть якщо зменшать або скасують деякі відрахування, навряд чи слід чекати буму громадської відповідальності і масової легалізації зарплат. Можливо, щось змінилося б, якби люди знали, де і як (конкретно) були витрачені кошти з їхніх податків.

Влада хоч сьогодні може зробити значний крок на шляху до легалізації зарплат - закрити конвертаційні центри. Тоді роботодавець просто не зміг би виплачувати "в конверті". Але ні при одній владі КЦ не вдавалося ліквідувати повністю. Чому? Чи не тому, що їх діяльність була і залишається вигідною самої влади? У кожного свої інтереси та обов'язки: підприємець оберігає і підтримує свій бізнес, працівник - свій заробіток, державний службовець - свій ... При цьому ціна для економіки, яку платить держава в цілому, відступає на другий план.

Джерело: ua-banker

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад