Спічрайтер

Модним останнім часом стало слово "спічрайтинг", що тільки на перший погляд означає якусь нову, небачену досі професію. Насправді ця спеціальність існує досить давно.

Спічрайтинг (від англ. speech writing - написання виступів) найбільш затребуваний в таких сферах діяльності, як політика і бізнес. Саме політики і бізнесмени мало не щодня виголошують великі та малі промови, читають доповіді, дають інтерв'ю, звертаються до своєї аудиторії через канали ЗМІ. Було б дивно припускати, що ці люди самі вигадують тексти своїх виступів або говорять експромтом. Написання для них текстів виступів, презентацій, доповідей тощо - професійний обов'язок особливого розряду фахівців - спічрайтерів.

Ця професія поки що не є абсолютно самостійною. Як правило, дослідники включають її в сферу зв'язків з громадськістю (PR). Тобто спічрайтер - різновид PR-менеджера. В залежності від масштабів поля діяльності він може займатися як виключно написанням текстів виступів, так і виконанням іншої PR - роботи. Останнім часом намітилася тенденція до відділення спічрайтинга від PR, тому і попит на спічрайтерів виріс, тоді як раніше були потрібні в основному фахівці ширшого профілю. Проте це зовсім не означає, що спічрайтери тепер можуть обійтися меншим багажем знань і умінь, ніж раніше. Навпаки, вимоги до них підвищилися, а попит виріс саме на висококласних професіоналів. Якими ж основними навичками їм необхідно володіти?

Головне - прекрасне володіння словом. Професіонал повинен не лише грамотно писати, але і віртуозно поводитися з різними фігурами мови, тобто мати талант образного вираження думок. У той же час хорошому спічрайтерові треба уміти створювати декілька варіантів текстів виступів, тез, доповідей на одну і ту ж тему. Така здібність є далеко не у всіх журналістів, які пишуть, навіть гарних.

Важливу роль в роботі цього фахівця відіграє знання психології, вміння інтуїтивно відчути і вловити тон, манеру і стильові особливості мови людини, для якої він пише. Наприклад, можна вигадати чудовий текст, цікавий і бездоганний з точки зору норм мови, але такий, що абсолютно не відповідає характерним рисам і іміджу спікера (того, хто його вимовлятиме). Мова доповідача є частиною його образу, причому дуже важливою. Саме тому особисте знайомство і глибокий аналіз психолінгвістичних якостей мови самого виступаючого - запорука успіху спічрайтера.

Спічрайтинг найбезпосереднішим чином пов'язаний з такою класичною наукою, як риторика або ораторська майстерність. Спічрайтинг - професія, що спирається на принципи риторики. Ось чому професійний спічрайтер має бути добре знайомий з історією, законами, основними персоналіями цієї науки. Риторику викладають на гуманітарних факультетах вищих навчальних закладах в якості основної або факультативної дисципліни; її можна вивчати і самостійно за численними підручниками, науковими роботами і класичними текстами відомих ораторів. Що ж стосується власне спічрайтинга, то його навички опановують тільки самостійно за наявності усіх перерахованих якостей і умінь.

Хто займається цією професією? Як правило, люди, які працюють у сфері журналістики, PR і реклами. Більшість спічрайтерів - колишні журналісти або фахівці, які поєднують роботу в журналістиці і в спічрайтинзі. У будь-якому випадку такому фахівцеві необхідно уміти і любити писати. Навчитися цьому непросто, але можливо. Проте є шанс опанувати на практиці певні принципи і прийоми. Спічрайтинг на даний момент є об'єктивно затребуваною і високо оплачуваною професією, перспективною з точки зору отримання хорошого досвіду у сфері PR і кар'єрного зростання.

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад