Які професії змінилися за 25 років

Які професії змінилися за 25 років

За роки незалежності український ринок праці зазнав ряду змін. Перехід до ринкових відносин, зародження малого і середнього бізнесу, а також стрімкий розвиток інтернет-технологій сприяли трансформації багатьох професій. Змінилися не тільки назви посад, але і зміст роботи. З'явилися професіонали, які є носіями знань відразу в декількох областях і працюють "на стику" професій.

1. Кадровик / HR-фахівець, хедхантер

За радянських часів практично на кожному підприємстві існував відділ кадрів, головними завданнями якого було оформлення співробітників в штат, ведення особових справ, контроль безпеки і охорона праці. Зараз ця посада залишилася, але переважно на держпідприємствах. У приватних компаніях з'явилися HR-відділи, в яких працюють рекрутери, хедхантери, корпоративні тренери, фахівці з утримання та розвитку персоналу. Їх функціонал включає не тільки документообіг, а й безпосередню роботу з людьми. Завданням рекрутера є пошук і відбір претендентів на посаду. Хедхантер на відміну від рекрутера знаходить рідкісних і особливо цінних фахівців, в тому числі шляхом переманювання з інших компаній. Спектр обов'язків HR-фахівця ще ширше: він займається не тільки підбором персоналу, а й адаптацією, оцінкою, навчанням, заміряє ефективність праці та розробляє систему мотивації.

2. Психолог / Бізнес-тренер, коуч

На розвиток коучингу впливали багато галузей знання, у тому числі психологія. Як окремий напрямок коучинг сформувався на початку 90-х. Бізнес-коучі допомагають клієнтам досягти таких професійних цілей як просування по кар'єрних сходах, посилення лідерства та навичок стратегічного мислення, збільшення ефективності розв'язання конфліктів, а також створення продуктивної команди. Більшість професійних коучів мають глибокі пізнання в психології, проте специфіка роботи передбачає знання області, в якій працює клієнт, наявність досвіду успішного вирішення проблем і досягнення результатів, а також лідерських та комунікативних навичок.

3. Оператор ЕОМ / IT-фахівець, програміст

Розвиток IT-галузі сприяло появі безлічі спеціальностей. Крім операторів ЕОМ і системних адміністраторів, які залишаються затребуваними в ряді компаній, на ринок прийшли розробники, тестувальники та SEO-фахівці. Сьогодні бізнес у багатьох галузях "пішов" у інтернет. Наприклад, просування товарів і послуг або фінансові операції тепер здійснюються через всесвітню павутину. Тому виникла потреба в SMM-фахівцях, інтернет-маркетологів і фахівців з контекстної реклами.

4. Художник-ілюстратор / Графічний дизайнер

У наш час ці дві професії часто розглядають як ідентичні. Це пов'язано з тим, що сучасні ілюстратори використовують у своїй роботі той же програмне забезпечення, що і дизайнери. Однак ще пару десятиліть тому робота ілюстраторів передбачала створення малюнків і графіки від руки і тільки з розвитком технологій вони стали вдаватися до можливостей комп'ютерної обробки. Окремим напрямком дизайну є web-дизайн, пов'язаний з розробкою і оформленням сайтів і web-додатків.

5. Прес-секретар / PR-фахівець

Як і у випадку з графічними дизайнерами цих фахівців ставлять в один ряд. Однак професія PR-менеджера більш нова і передбачає дещо інший функціонал. Як правило, прес-служба є підрозділ держустанови, органу влади, суду або корпорації. Її головним завданням є інформування про діяльність організації. У більшості комерційних компаній працюють PR-фахівці. Коло їх обов'язків більш широкий і, крім взаємодії із засобами масової інформації, включає формування позитивного іміджу компанії, підвищення впізнаваності на ринку, просування продуктів і послуг.

6. Статистик / Аналітик

Статистик - фахівець, який займається збором, обробкою і вивченням кількісних показників. Найчастіше статистики працюють на держпідприємствах або в державній службі статистики. Однак складні завдання, які належить вирішувати бізнесу, вимагають фахівців іншого профілю, які могли б не тільки збирати і систематизувати дані, але і досліджувати ринок за допомогою різних методик і інструментів, пропонувати готові рішення, прогнозувати і розробляти програми розвитку. Це сприяло тому, що в різних галузях ринку з'явилися вузькопрофільні фахівці - бізнес-аналітик, інвестиційний аналітик або аналітик програмного забезпечення.

7. Контролер якості продукції / Таємний покупець

В епоху ГОСТів і суворого дотримання стандартів практично на кожному підприємстві була посада контролера якості продукції. Ринок сьогодні - це в першу чергу ринок послуг. Тому виникає необхідність контролювати не тільки якість товарів, але і якість сервісу. Для цього був узятий на озброєння метод досліджень під назвою Mystery Shopping, а на ринку праці з'явилася нова професія - таємний покупець. Цей фахівець здійснює візити в точки продажів, ресторани, на автозаправні станції під виглядом клієнта щоб оцінити якість послуг, що надаються і рівень обслуговування.

8. Диспетчер / Логіст

На багатьох підприємствах функціонал цих співробітників перетинається, і різниця існує лише в назві посад. Однак в більшості випадків робота логіста передбачає більш високу кваліфікацію. Диспетчер відстежує рух транспорту з метою забезпечення правильності маршруту. Логіст не тільки координує переміщення вантажів. В першу чергу він організовує доставку з урахуванням ефективного розподілу часу і ресурсів компанії.

9. Секретар / Офіс-менеджер

Секретар є довіреною особою і правою рукою керівника. Він приймає телефонні дзвінки, зустрічає відвідувачів, вирішує організаційні питання і займається веденням діловодства. Коли одним із завдань компаній стала турбота про співробітників виникла потреба у фахівцях, відповідальних за забезпечення роботи всього офісу. Сьогодні офіс-менеджер є обличчям компанії, а коло його обов'язків настільки широкий, що може починатися з заміни картриджів для принтера і закінчуватися роботою з сайтом компанії.

10. Квартирний маклер / Риелтор, Агент з нерухомості

По суті квартирний маклер і ріелтор займаються одним і тим же - виступають посередниками при укладанні угод купівлі-продажу і оренди нерухомості, отримуючи свій відсоток від угоди. За радянських часів уряд не був прихильником підприємництва, тому квартирні маклери, не маючи можливості узаконити свою діяльність, працювали підпільно. Тільки на початку 90-х в Україні почали з'являтися перші ліцензовані агентства нерухомості, а професія ріелтора стала затребуваною і популярною.

http://ubr.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад