Навчання та/чи робота: поради щодо самоорганізації

Вчитися, чи не вчитися? Йти працювати чи навчатися та працювати одночасно? Як зробити правильний вибір? Як правильно себе самоорганізувати? Відповіді на ці та інші питання надає психолог, спеціаліст з управління часом Людмила Богуш.

Чимало студентів вважають навчання тягарем, етапом, який потрібно пройти. Те, що студент працює, заробляє в студентські роки – це свідчення високої його самоорганізації?

- Віддаю таким студентам шану. Це показник відповідальності, а значить і саморганізації.

У кожній студентській групі є активісти. Що керує ними, чого немає в інших?

- Це ті люди, що хочуть займатися суспільною діяльністю. Вони знаходять для себе можливість і саме з них зазвичай виходять політичні діячі. Деякі студенти керують, інші - виконують. Але це спершу, а потім керування може плавно перейти у виконання, а виконання в керування.

Самоорганізація — термін, який вживається для визначення процесів виникнення складних структур за відсутності нав'язаного зовнішньою дією порядку. То які ж зовнішні дії мають бути відсутніми, щоб дати можливість людині самоорганізуватись?

- Насправді студенту нічого не заважає самоорганізуватись. Він може просто інколи не знати, як з цим впоратися, або мати недостатньо сили, щоб протидіяти якимсь зовнішнім факторам. Це питання особистісного росту, духовної зрілості.

Самоорганізація виникає у відкритих нелінійних, нерівноважних системах. Одним з проявів самоорганізації вважається виникнення та існування життя. Чи може бути одним з проявів самоорганізації навчання?

- Якість навчання може бути проявом самоорганізації. Навіть до мене на тренінги приходять люди навчатись, бо їх сюди прислала компанія. Вони виконують завдання, але крізь зуби, не застосовуючи ніяких додаткових зусиль. У нас навіть є визначення – діяльник – той, який робить те, що йому дали робити. Можу копати, можу не копати, дали копати, копаю, не дали, не копаю. Іншу категорію ми називаємо перформери - ті, які самі бачать проблему і самі її вирішують. Будь-який студент може перейти у стан перформера, пройшовши сходинки діяльника, якщо його у свій час не подавили. Але, якщо його подавили, він може залишитись у стані діяльника, а якщо його сильно подавляли і продовжують, переходить у стан – потенційне джерело неприємностей. Це так звані американські гірки: у нього то все добре, то все погано. Самоорганізація властива людині. Саморегуляція також.

Як самоорганізовуватись студентам? Ваші рекомендації.

- Їм потрібно хотіти чогось досягнути, а не робити вигляд, що вони хочуть. Тому насамперед студентам треба знати цілі, в деталях подумати, як їх досягнути, розбити на ключові задачі та дрібні. Їм потрібно розуміти, що одне невиконане завдання сьогодні відтерміновує час досягнення цілі.

За матеріалами: http://www.osvita.org.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад