Побудова компанії або ефективний менеджмент

Це функція побудови компанії, реалізовувати яку може власник, генеральний директор, директор з персоналу або декілька активних керівників. Якщо цю функцію здійснювати регулярно, системно, грунтуючись на правильних даних і принципах, то, з часом, компанія ставатиме усе більш досконалим інструментом для досягнення цілей. Про функції побудови компанії, її головні складові, дієві інструменти і поетапні кроки реалізації розповіла UBR.ua співзасновник і генеральний директор ТОВ "Zabugor.com" Юлія Алєксєєва.
Побудова – це створення найбільш ефективної форми організації. Можна уявити собі це так. На початку бізнесу є одна людина – творець ідеї, засновник. Спочатку він об’єднує десятки функцій, як перша клітина майбутнього організму несе в собі дані про усі органи, які розвиватимуться потім. Засновник – "сам собі "фінансовий директор, технолог, ейчар директор, відділ продажів, контролер, скарбник тощо. Потім він залучає першого співробітника (чи партнера по бізнесу) і передає йому частину функцій. Якщо він правильно передав, то ці функції до нього більше не повертаються і виконуються ефективніше.
Помилки
Проте на практиці часто можна спостерігати ситуацію, коли системні помилки закладені вже в першому кроці побудови – передачі частини функцій першій людині після засновника.
Можливі помилки:
1. Письмово не закріплені функції, що передаються, та очікуваний результат від їх виконання. З часом погляди можуть помінятися, й уявлення людей про домовленості теж. Якщо це не закріплено письмово, то можуть виникнути конфлікти та розрив стосунків.
2. Функцію передав, але продовжує "підстраховувати". Засновник тим самим позбавляє свого колегу чи партнера відповідальності та можливості стати сильнішим. А себе позбавляє впевненості у тому, що функції можна й треба передавати, і робити це безболісно для бізнесу.
3. Засновник передає функцію і при першій помилці забирає її собі. Це варіація попереднього пункту.
4. Немає розуміння коли, за яких умов ця функція може бути передана далі при наступній побудові компанії. Тобто "ти роби, а там подивимося".
5. Передав надто багато функцій одночасно – перенавантажив.
6. Після передачі функцій, засновник, що звільнився, витрачає час на другорядні завдання.
Хто повинен займатися побудовою?
Звичайно, це не всі помилки. Але, уявіть, якщо "при першому поділі клітини" вже може бути стільки збоїв, тоді що буде далі, коли компанія почне активно розширюватися, а побудовою ніхто не стане займатися системно?
Якщо функцією побудови займатимуться юристи чи «безпечники», то компанія стане захищеною, але не факт, що в неї зможуть закласти фундамент для гармонійного, динамічного розвитку й отримання максимального доходу. Якщо доручити цю функцію директорові з персоналу, велика вірогідність отримання структурних одиниць під дуже потрібних і талановитих фахівців, яким важливо мати в компанії кар'єрне зростання. Якщо фінансовому директору – то навряд чи з'являться добре побудовані ресурсоємні підрозділи, що займаються інноваціями та дослідженнями.
Генеральний директор може збалансувати основні функції, але навряд чи турбуватиметься про зовнішній контроль, аудит своїх же підрозділів, – тобто оперативна діяльність у збиток довгострокової життєздатності.
Стратегічно побудовою повинен займатися ідеолог компанії. Це не обов'язково той, хто тримає контрольний пакет акцій, але точно той, хто веде компанію вперед і знає, куди веде. Щоб цей процес мав сенс, ідеолог повинен розуміти, під реалізацію якого саме задуму він "заточує" інструмент.
Правильна побудова забезпечує життєздатність компанії (здатність діяти навіть за найнесприятливіших обставин), її розширення та реалізацію задуму.
Зверніть увагу, що тут немає "створення робочих місць потрібним людям", "задоволення кар'єрних амбіцій топ-менеджерів", "посад за вислугу років", "ми так звикли", "в інших компаніях є" або "зараз модно мати такий підрозділ".
Складові процесу побудови
Умовно, у процесі побудови є три складові:
- створення проекту організації (це як проект будівлі в архітектора – створюється, виходячи з цілей цієї будівлі);
- формування ефективних внутрішніх комунікацій;
- постановка відповідних людей на зони відповідальності.
Якщо простежити, як це відбувається в реальному житті, то керівники найчастіше обмежуються останнім пунктом і активно ділять портфелі.
Західні корпорації досить активно використовують інструменти побудови для реалізації своїх цілей. У нас, на жаль, навіть на факультеті "Корпоративного менеджменту" не дають майбутнім управлінцям дієвих інструментів, які вони могли б застосувати на практиці.
Кроки
Якщо цілі вашої компанії досить амбітні, і ви вирішили подивитися, як просуваються справи з побудовою, можу порекомендувати 5 кроків:
1. Поставити мету на найближчий час – створити план з побудови компанії.
2. Зафіксувати існуючу структуру компанії та оцінити, наскільки вона сприяє реалізації цілей. Якщо проблема задавнилася і ви вже не можете адекватно оцінити ситуацію, то можна залучити зовнішніх експертів.
3. Знайти усю літературу з організаційних структур, побудови, внутрішніх комунікацій. Зокрема, рекомендуємо книгу Олександра Висоцького "Оргсхема. Як розробити структуру компанії".
4. З'їздити в бізнес-тур, спеціалізацією якого є вивчення оргструктур успішних західних компаній.
5. Створити свій план побудови і почати його реалізовувати крок за кроком!
Питання ефективності організацій особливо актуальне сьогодні, коли Україна визначилася зі своїм ціннісним проєвропейським вибором, і в найближчому майбутньому конкуруватиме із західними корпораціями.
На щастя, нам не треба проходити шлях еволюції, який вони проходили десятиліттями, – українські компанії мають можливість зробити квантовий стрибок, застосувавши правильний підхід до побудови своїх компаній.

www.ubr.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад